نسیم

نسیم

نسیم
نسیم

نسیم

نسیم

احادیث و ایات قرانی (۱۲ مهر ۹۴)

قرآن می فرماید:

اقم الصلوه لذکری

و در جای دیگر می فرماید:

ان الذکر تنفع المومنین

و باز در جایی دیگر 

ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر

پس نماز ذکر و یادآوری خداست و برای انسان نفع دارد و بازدارنده از کارهای زشت و ناشایست است.


معنای کلمه نداولها:

ریشه کلمه(دول) به معنای گردیدن

در اقرب آمده است (دال الایام دولة) یعنی ایام گردش کرد.

آیه 140 آل عمران: وَ تلک الایامُ نُداولها بین الناس .

یعنی آن ایام را میان مردم می گردانیم گاهی به قومی و گاهی به قوم دیگری می دهیم.

نداول(فعل) ( می گردانیم) __ ها (ضمیر)(آن را : منظور از ها ایام است).


منبع قاموس قرآن


المنافقون

فَإِذَا قُضِیَتِ الصَّلَاةُ فَانتَشِرُوا فِی الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّهِ وَاذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیرًا لَّعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ

 ﻭ ﭼﻮﻥ ﻧﻤﺎﺯ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﮔﻴﺮﺩ ، ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﺷﻮﻳﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻓﻀﻞ ﻭ ﺭﺯﻕ ﺧﺪﺍ ﺟﻮﻳﺎ ﺷﻮﻳﺪ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭ ﺷﻮﻳﺪ .(10)


عبادت عبارت است از قرارگرفتن در جاذبه ربوبی و تصفیه روح از الودگیهای حیوانی ورذیلت های اخلاقی به وسیله تکالیف مقرر شده به وسیله پیامبران الهی وتسلیم شدن به دستورات سازنده وجدان برین وتغییر دادن "من مجازی"به "من حقیقی"تا همه حرکات وسکنات عضوی و روانی ادمی را به عنوان عبادت به جریان بیندازد.هنگامی که اگاهی حقیقی به لزوم شرکت در اهنگ کل هستی بوجود بیاید و برای این شرکت اراده حرکت نماید ورودبه هدف اعلای زندگی اغاز می شود.این هدف حقیقتی محدود نیست چنانکه شعاع عظمتت ربوبی یک حقیقت محدود نمی باشد.پس از ورود به هدف زندگی همه کارهای عضلانی و مغزی و روانی ادمی عبادت هایی است که در پیشگاه ربوبی تحقق می پذیرد.ان صلاتی و نسکی ومحیای ومماتی لله رب العالمین.واین است معنای ماخلقت الجن والانس الا لیعبدون.وعبادت های مقرر شده ؛متمرکز ساختن قوای روحی برای احساس همیشگی لزوم ارتباط با خداست.والسلام.


سلام برای تغئیر ذائقه این شعر را مینویسم 

دونفر دزد خری دزدیدند / سر تقسیم به هم جنگیدند / آن دو بودند چو گرم زدوخورد/ دزد سوم زد وآن خر را برد.

البته در مثل مناقشه نیست 

.ً..فتفشلوا ریحکم

یا علی

نکات قابل تامل از آیات 138 تا 140 سوره آل عمران 1_در آن برای عموم مردم است ولی تنها افراد پرهیز گار و متقی پند پذیر هستند. و روحیه افراد در استفاده و بهره از آیات الهی موثر است. پس اگر قرآن میخوانیم و تحولی نمی یابیم به خودمان رجوع کنیم 2_ در جنگ و فراز و نشیب های زندگی اهل ایمان از معین دروغین باز شناخته میشوند و خدا وند شهیدانی میگیرد تا به آسانی از دین خدا دست بر نداریم.


سعی کنیم به آیات الاهی بیشتر توجه و تدبر کنیم و شناخت خود را به یگانگی خداوند افزایش دهیم و موحد باشیم و در دام انحراف و تفرقه و سطحی نگری نیفتیم!

بسیاری از این واکنش ها نتیجه تندروی های شیعیان اسمی است!


پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:


امت من چهار گروه هستند:


1 ـ گروهی نماز می خوانند، ولی در نمازشان سهل انگارند "ویل" برای آنهاست،

و "ویل" نام یکی از طبقات زیرین جهنم است، خداوند فرمود:

(فویل للمصلین الذینهم عن صلاتهم ساهون)

 ماعون آیه 4 و 5

پس "ویل" برای نمازگزاران است، آنهایی که در نمازشان سهل انگارند.


2 ـ گروهی گاهی نماز می خوانند و گاهی نمی خوانند، پس "غی" مال آنهاست،

و "غی" نام یکی از طبقات پایین جهنم است. خداوند متعال فرمود:

(فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوة و اتبعوا الشهوات فسوف یلقون غیا).

 مریم آیه 59

سپس جانشین آن مردم خداپرست قومی شدند که نماز را ضایع کرده و از شهوات پیروی کردند، و اینها به زودی در "غی" افکنده خواهند شد.

3 ـ گروهی هیچ وقت نماز نمی خوانند، "سقر" برای آنهاست،

"سقر" هم نام یکی از طبقات زیرین جهنم است که خداوند متعال فرمود:

(ما سلککم فی سقر قالوا لم نک من المصلین)

 مدثر آیه 42

(اهل بهشت از اهل جهنم سئوال می کنند) چه چیزی شما را به "سقر" کشاند؟ در جواب می گویند : ما از نمازگزاران نبودیم.


4 ـ گروهی همیشه نماز می خوانند، و در نمازشان خشوع دارند.


خداوند متعال فرمود:

(قد افلح المؤمنون الذین هم فی صلاتهم خاشعون)

 مؤمنون آیه 1 و 2

مؤمنان رستگار شدند، آنهایی که در نمازشان با خشوع هستند.


امیدواریم خداوند متعال همه ما را از گروه چهارم قرار دهد.


و اقم الصلاة ان الصلوة تنهی عن الفحشاء و المنکر و لذکر الله اکبر.

 عنکبوت، 45

نماز را بپادار، که نماز انسان را از هر کار زشت و منکر باز می دارد و یاد خدا بزرگتر است


 نقل شده است: هنگامی که شیطان به خداوند گفت من از چهار طرف جلو، پشت، راست و چپ انسان را گرفتار و گمراه می‏کنم "لَأقْعُدَنَّ لَهُم صِراطک المستقیم‌٭ ثم لاتینَّهم مِنْ بَینِ أیدیهم ومِنْ خَلْفِهِم وعَن أیمانِهِم وعَن شمائلهم" 

فرشتگان پرسیدند: شیطان از چهار سمت بر انسان مسلّط است، پس چگونه انسان نجات می‏یابد؟ خداوند فرمود: راه بالا و پایین باز است؛ راه بالا نیایش و راه پایین سجده و بر خاک افتادن است. بنابراین، کسی که دستی به سوی خدا بلند کند یا سری بر آستان او بساید، می‏تواند شیطان را طرد کند (بحار، ج 60، ص 155)


به نام خدا

مبحث سی و یکم از آیات مرتبط با روابط اجتماعی ما (انفاق)

نکوهش از اطعام نکردن مساکین و تشویق نکردن دیگران به این کار (بخش پنجم)

خداوند در سوره قلم داستان باغداران بخیلی را بیان میکند که بخاطر متوجه نشدن فقیران در هنگام جمع آوری میوه درختان ،قرار گذاشتند که مخفیانه بروند و میوه ها را بچینند اما صبح که امدند با باغ خشک مواجه شدند:


إِنَّا بَلَوْنَاهُمْ کَمَا بَلَوْنَا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ إِذْ أَقْسَمُوا لَیَصْرِمُنَّهَا مُصْبِحِینَ ﴿۱۷﴾



مکارم: ما آنها را آزمودیم همانگونه که صاحبان باغ را آزمایش کردیم، هنگامی که سوگند یاد کردند که میوه ‏های باغ را صبحگاهان (دور از انظار مستمندان) بچینند.


فَطَافَ عَلَیْهَا طَائِفٌ مِّن رَّبِّکَ وَهُمْ نَائِمُونَ ﴿۱۹﴾


فولادوند: پس در حالى که آنان غنوده بودند بلایى از جانب پروردگارت بر آن [باغ] به گردش در آمد


فَأَصْبَحَتْ کَالصَّرِیمِ ﴿۲۰﴾فولادوند: و [باغ] آفت زده [و زمین بایر] گردید


فَتَنَادَوا مُصْبِحِینَ ﴿۲۱﴾فولادوند: پس [باغداران] بامدادان یکدیگر را صدا زدند



أَنِ اغْدُوا عَلَى حَرْثِکُمْ إِن کُنتُمْ صَارِمِینَ ﴿۲۲﴾فولادوند: که اگر میوه مى‏ چینید بامدادان به سوى کشت‏ خویش روید



فَانطَلَقُوا وَهُمْ یَتَخَافَتُونَ ﴿۲۳﴾


فولادوند: پس به راه افتادند و آهسته به هم مى ‏گفتند



أَن لَّا یَدْخُلَنَّهَا الْیَوْمَ عَلَیْکُم مِّسْکِینٌ ﴿۲۴﴾


مکارم: مواظب باشید امروز حتی یک فقیر وارد بر شما نشود!



وَغَدَوْا عَلَى حَرْدٍ قَادِرِینَ ﴿۲۵﴾


فولادوند: و صبحگاهان در حالى که خود را بر منع [بینوایان] توانا مى‏ دیدند رفتند



فَلَمَّا رَأَوْهَا قَالُوا إِنَّا لَضَالُّونَ ﴿۲۶﴾


فولادوند: و چون [باغ] را دیدند گفتند قطعا ما راه گم کرده ‏ایم



بَلْ نَحْنُ مَحْرُومُونَ ﴿۲۷﴾


فولادوند: [نه] بلکه ما محرومیم

امام صادق علیه‏ السلام :
ثَلاثٌ مَنْ اَتَى اللّه‏َ بِواحِدَةٍ مِنْهُنَّ اَوْجَبَ اللّه‏ُ لَهُ الْجَنَّةَ: اَلاِْنْفاقُ مِنْ اِقْتارٍ وَ الْبِشْرُ لِجَمیعِ الْعالَمِ وَ الاِْنْصافُ مِنْ نَفْسِهِ؛
هر کس یکى از این کارها را به درگاه خدا ببرد، خداوند بهشت را براى او واجب مى‏گرداند: انفاق در تنگدستى، گشاده‏رویى با همگان و رفتار منصفانه.
نهج الفصاحه، ح 1281

در قرآن آیه ای داریم 
مناع للخیر معتد اثیم 
در جامعه انسانهای خیر زیادند وانواع کمکهای انسان دوستانه را از قبیل مدرسه ساختن ؛ سیر کردن گرسنگان ؛ خرید لباس ؛ تعهد ثبت نام وهزینه تحصیل دانش آموزان ودانشجویان و...را مینمایند وعده ای آنها را منع میکنند که تعدی کنندگان گنه کارند 
یاعلی

مَنَّاعٍ لِّلْخَیْرِ مُعْتَدٍ أَثِیمٍ
مانع خیر، متجاوز، گناه پیشه،
آیه 12 سوره قلم

فَلَمَّا رَأَوْهَا قَالُوا إِنَّا لَضَالُّونَ
۲۶/قلم
امّا همین که وعده گاه را دیدند، به همدیگر گفتند: همانا درمیان گمراه شدگان قرار گرفته ایم.

جسارت است استاد
ولی هر چه در معنای ایات مذکور سیر کردم - ترجمه جناب فولادوند رو واضح تر و قابل فهم تر میبینم

با ترجمه خودم چنین میشود:
که داشتند میرفتند که میوه های باغشان را بچینند
و چون به باغ هاشان رسیدند (و دیدند که همه چیز نابود شده)
ابتدا با خود گفتند حتما راه را اشتباه امده ایم (و گم شده ایم)
و در ایه بعد
و با کمی تامل دریافتند - وای بر ما- نه - این باغ های خود ماست
که نابود شده
و ما محروم شده ایم از ان محصول باغاتمان







نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد