نسیم

نسیم

نسیم
نسیم

نسیم

نسیم

خدا چه شکلیه؟

خدا چه شکلیه؟

 خدا از کجا اومده،الان کجاست؟ 

از چى درست شده و قبل از خدا چى بوده؟ 

 امام على (ع) در مقابل سؤال کفار راجع به خداوند به زیبایی جواب دادند وهم ضعف و عدم درک ما از وجود خداوند را شرح دادند.


سؤال کفار از امام على(ع) 

⁉️در چه سال و تاریخى خدایت به وجود آمد؟ 

امام فرمود،خداوند وجود داشته قبل از وجود آمدن زمان و تاریخ و هرچیزى که وجود داشته . 

کفار گفتند،چه طور میشود؟

هرچیزى که به وجود آمده یا قبلش چیزى بوده که از او به وجود أمده ویا تبدیل شده؟

امام على (ع) فرمود:قبل از عدد ٣ چه عددى است؟

گفتند، ٢ 

امام پرسید قبل از عدد ٢ چه عددیست؟ 

گفتند،١ 

امام پرسید و قبل از عدد ١ ؟

گفتند ،هیچ 

امام فرمود:چطورمیشود عدد یک که بعدش اعداد بسیاری هست قبل نداشته باشد ولی قبل ازخداوند که خود احد و واحد حقیقى است نمیشود چیزى نباشد؟



⁉️کفار گفتند خدایت کجاست وکدام جهت قرار گرفته؟

امام فرمود: همه جا حضور دارد وبر همه چیز مشرف است.

گفتند چطور ممکن است که همه جا باشى و همه جهت اشراف داشته باشى.

امام فرمود :اگر شما در مکانى تاریک خوابیده باشید صبح که بیدار شوید روشنایی را از کدام طرف و کجا می بینید؟ 

کفار گفتند همه جا و از همه طرف 

امام فرمود:پس چگونه خدایى که خود نور سماوات و ارض است نمیشود همه جا باشد؟



⁉️کفار گفتند:پس جنس خدا از نور است اما نور از خورشید است خدایت از چیست؟

چطور میشود از چیزى نباشى همه جا هم باشى قدرت هم داشته باشى؟

امام فرمود:خداوند خودش خالق خورشید و نور است آیا شما قدرت طوفان و باد را ندیده أید؟ باد از چیست که نه دیده میشود نه از چیزى است در حالیکه قدرتمند است،خداوند خود خالق باد است. 

گفتند :خدایت را برایمان توصیف کن،از چى درست شده؟آیا مثل آهن سخت است؟یا مثل آب روان؟ویا از گاز است و مثل دود و بخار است؟

امام فرمود: آیا تا به حال کنار مریضى در حال مرگ بوده أید و با او حرف زده أید ؟

گفتند:آرى بوده ایم و حرف زده ایم .

امام فرمود:آیا بعداز مردنش هم بااو حرف زدید؟ 

گفتند نه چطورحرف بزنیم در حالىکه او مرده.

امام فرمود:فرق بین مردن و زنده بودن چه بود که قادر به تکلم وحرکت نبود؟

گفتند:روح،روح از بدنش خارج شد.

امام فرمود؛شما آنجا بودید و میگویید که روح از بدنش خارج شد و مُرد؛حال آن روح را که جلو چشم شما خارج شده برایم توصیف کنید از چه جنس و چگونه بود؟ 

همه سکوت کردند .

امام على (ع) فرمود:شما قدرت توصیف روحى که جلو چشمتان از بدن مخلوق خدا بیرون آمده را ندارید؛چطور قادر به فهم و درک ذات أقدس احدیت و خداى خالق روح هستید.......


بحارالانوار،ج۴۰ص۴۶_الفضائل،ص۱۵۴و۱۵۵

تفاوت میان خودپسندی و غرور

تفاوت میان خودپسندی و غرور در این است که غرور،اعتقاد راسخ به ارزش فوق العاده ی خویش در زمینه ای خاص است، اما خودپسندی،


 خواستِ ایجاد چنین اعتقادی در دیگران است و معمولا با این آرزوی نهان همراه است که در نهایت، خود نیز بتوانیم به همان اعتقاد برسیم.


 بنابراین، غرور از درون انسان نشأت می گیرد و در نتیجه، قدردانی مستقیم از خویشتن است، اما خودپسندی کوششی است برای جلب


 قدردانی از بیرون،یعنی دستیابی غیر مستقیم به قدردانی است. از این رو خودپسندی،آدمی را پر گو و غرور کم گو می کند.

دعای جوشن الکبیر بصورت شعری زیبا

دعای جوشن الکبیر بصورت شعری زیبا:


خود را به خدا بسپار، وقتی که دلت تنگ است

وقتی که صداقتها ، آلوده به صد رنگ است 

خود را به خدا بسپار، چون اوست که بی رنگ است

چون وادی عشق است او، چون دور ز نیرنگ است


خود را به خدا بسپار ، آن لحظه که تنهایی 

آن لحظه که دل دارد ،از تو طلب یاری 

خود را به خدا بسپار ، همراه سراسر اوست 

دیگر تو چه میخواهی ؟! بهر طلبت از دوست


خود را به خدا بسپار، آن لحظه که گریانی 

آن لحظه که از غمها ، بی تابی و حیرانی

خود را به خدا بسپار، چون اوست نوازشگر

چون ناز تو میخواهد ، او را ز درون بنگر 

خود را به خدا بسپار

خطبه 87

عِبَادَ اللَّهِ إِنَّ مِنْ اءَحَبِّ عِبَادِ اللَّهِ إِلَیْهِ عَبْدا اءَعَانَهُ اللَّهُ عَلَى نَفْسِهِ فَاسْتَشْعَرَ الْحُزْنَ وَ تَجَلْبَبَ الْخَوْفَ فَزَهَر مِصْبَاحُ الْهُدَى فِی قَلْبِهِ وَ اءَعَدَّ الْقِرَى لِیَوْمِهِ النَّازِلِ بِهِ فَقَرَّبَ عَلَى نَفْسِهِ الْبَعِیدَ وَ هَوَّنَ الشَّدِیدَ نَظَرَ فَاءَبْصَرَ وَ ذَکَرَ فَاسْتَکْثَرَ وَ ارْتَوَى مِنْ عَذْبٍ فُرَاتٍ سُهِّلَتْ لَهُ مَوَارِدُهُ فَشَرِبَ نَهَلاً وَ سَلَکَ سَبِیلاً جَدَدا.

قَدْ خَلَعَ سَرَابِیلَ الشَّهَوَاتِ وَ تَخَلَّى مِنَ الْهُمُومِ إِلا هَمّا وَاحِدا انْفَرَدَ بِهِ فَخَرَجَ مِنْ صِفَةِ الْعَمَى وَ مُشَارَکَةِ اءَهْلِ الْهَوَى وَ صَارَ مِنْ مَفَاتِیحِ اءَبْوَابِ الْهُدَى وَ مَغَالِیقِ اءَبْوَابِ الرَّدَى قَدْ اءَبْصَرَ طَرِیقَهُ وَ سَلَکَ سَبِیلَهُ وَ عَرَفَ مَنَارَهُ وَ قَطَعَ غِمَارَهُ وَ اسْتَمْسَکَ مِنَ الْعُرَى بِاءَوْثَقِهَا وَ مِنَ الْحِبَالِ بِاءَمْتَنِهَا فَهُوَ مِنَ الْیَقِینِ عَلَى مِثْلِ ضَوْءِ الشَّمْسِ قَدْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلَّهِ سُبْحَانَهُ فِی اءَرْفَعِ الْاءُمُورِ مِنْ إِصْدَارِ کُلِّ وَارِدٍ عَلَیْهِ وَ تَصْیِیرِ کُلِّ فَرْعٍ إِلَى اءَصْلِهِ مِصْبَاحُ ظُلُمَاتٍ کَشَّافُ عَشَوَاتٍ مِفْتَاحُ مُبْهَمَاتٍ دَفَّاعُ مُعْضِلاَتٍ دَلِیلُ فَلَوَاتٍ یَقُولُ فَیُفْهِمُ وَ یَسْکُتُ فَیَسْلَمُ قَدْ اءَخْلَصَ لِلَّهِ فَاسْتَخْلَصَهُ.

فَهُوَ مِنْ مَعَادِنِ دِینِهِ وَ اءَوْتَادِ اءَرْضِهِ قَدْ اءَلْزَمَ نَفْسَهُ الْعَدْلَ فَکَانَ اءَوَّلَ عَدْلِهِ نَفْیُ الْهَوَى عَنْ نَفْسِهِ یَصِفُ الْحَقَّ وَ یَعْمَلُ بِهِ لاَ یَدَعُ لِلْخَیْرِ غَایَةً إِلا اءَمَّهَا وَ لاَ مَظِنَّةً إِلا قَصَدَهَا قَدْ اءَمْکَنَ الْکِتَابَ مِنْ زِمَامِهِ فَهُوَ قَائِدُهُ وَ إِمَامُهُ یَحُلُّ حَیْثُ حَلَّ ثَقَلُهُ وَ یَنْزِلُ حَیْثُ کَانَ مَنْزِلُهُ.

وَ آخَرُ قَدْ تَسَمَّى عَالِما وَ لَیْسَ بِهِ فَاقْتَبَسَ جَهَائِلَ مِنْ جُهَّالٍ وَ اءَضَالِیلَ مِنْ ضُلَّالٍ وَ نَصَبَ لِلنَّاسِ اءَشْرَاکا مِنْ حَبَائِلِ غُرُورٍ وَ قَوْلِ زُورٍ قَدْ حَمَلَ الْکِتَابَ عَلَى آرَائِهِ وَ عَطَفَ الْحَقَّ عَلَى اءَهْوَائِهِ یُؤْمِنُ النَّاسَ مِنَ الْعَظَائِمِ وَ یُهَوِّنُ کَبِیرَ الْجَرَائِمِ یَقُولُ اءَقِفُ عِنْدَ الشُّبُهَاتِ وَ فِیهَا وَقَعَ وَ یَقُولُ اءَعْتَزِلُ الْبِدَعَ وَ بَیْنَهَا اضْطَجَعَ.

فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیَوَانٍ لاَ یَعْرِفُ بَابَ الْهُدَى فَیَتَّبِعَهُ وَ لاَ بَابَ الْعَمَى فَیَصُدَّ عَنْهُ وَ ذَلِکَ مَیِّتُ الْاءَحْیَاءِ عترة النبی فَاءَیْنَ تَذْهَبُونَ وَ اءَنَّى تُؤْفَکُونَ وَ الْاءَعْلاَمُ قَائِمَةٌ وَ الْآیَاتُ وَاضِحَةٌ وَ الْمَنَارُ مَنْصُوبَةٌ فَاءَیْنَ یُتَاهُ بِکُمْ وَ کَیْفَ تَعْمَهُونَ وَ بَیْنَکُمْ عِتْرَةُ نَبِیِّکُمْ وَ هُمْ اءَزِمَّةُ الْحَقِّ وَ اءَعْلاَمُ الدِّینِ وَ اءَلْسِنَةُ الصِّدْقِ فَاءَنْزِلُوهُمْ بِاءَحْسَنِ مَنَازِلِ الْقُرْآنِ وَ رِدُوهُمْ وُرُودَ الْهِیمِ الْعِطَاشِ.

اءَیُّهَا النَّاسُ خُذُوها عَنْ خَاتَمِ النَّبِیِّینَ صِلِّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمْ إ نَّهُ یَمُوتُ مَنْ مَاتَ مِنَّا وَ لَیْسَ بِمَیِّتٍ وَ یَبْلَى مَنْ بَلِىَ مِنَّا وَ لَیْسَ بِبَالٍ فَلا تَقُولُوا بِما لا تَعْرِفُونَ فَإ نَّ اءَکْثَرَ الْحَقِّ فِیمَا تُنْکِرُونَ وَ اعْذِرُوا مَنْ لاَ حُجَّةَ لَکُمْ عَلَیْهِ وَ اءَنَا هُوَ.

اءَلَمْ اءَعْمَلْ فِیکُمْ بِالثَّقَلِ الْاءَکْبَرِ وَ اءَتْرُکْ فِیکُمُ الثَّقَلَ الْاءَصْغَرَ قَدْ رَکَزْتُ فِیکُمْ رَایَةَ الْإِیمَانِ وَ وَقَفْتُکُمْ عَلَى حُدُودِ الْحَلاَلِ وَ الْحَرَامِ وَ اءَلْبَسْتُکُمُ الْعَافِیَةَ مِنْ عَدْلِى وَ فَرَشْتُکُمُ الْمَعْرُوفَ مِنْ قَوْلِى وَ فِعْلِى وَ اءَرَیْتُکُمْ کَرائِمَ الْاءَخْلاَقِ مِنْ نَفْسِى فَلاَ تَسْتَعْمِلُوا الرَّاءْىَ فِیما لا یُدْرِکُ قَعْرَهُ الْبَصَرُ، وَ لا یَتَغَلْغَلُ إِلَیْهِ الْفِکَرُ.

وَ مِنْها:

حَتَّى یَظُنَّ الظَّانُّ اءَنَّ الدُّنْیَا مَعْقُولَةٌ عَلَى بَنِى اءُمَیَّةَ تَمْنَحُهُمْ دَرَّه


 ترجمه خطبه 

ادامه مطلب ...

نماز

نماز

حضرت علی(ع):

کسى که در جایگاه نمازش بنشیند و به ذکر خدا و به تعقیبات بپردازد، فرشته اى به او مى گوید: اى نمازگزارى که مشغول به دعا هستی، به شرف و کرامت و فضیلت خود بیفزا، که براى تو حسنات نوشته می شود و گناهانت محو مى گردد و بر درجات تو افزوده می شود. این گفتگو ادامه دارد تا وقتى که او از دعا فارغ شود.دعائم الاسلام/ج1/ص165





نماز

پاداش عظیم

پیامبر صلى الله علیه و آله:

سه کار است که اگر امت من پاداش عظیم آن را درک مى کردند، براى به دست آوردن آن، ازدحام و قرعه کشى مى نمودند:

_ اذان گفتن؛

_ تسریع در رفتن براى نماز جمعه؛

_ در صف اول نماز جمعه و جماعت قرار گرفتن.بحارالانوار/ج84/ص156


نماز

نماز به کمال نرسد، مگر براى کسى که: 

_طهارتى همه جانبه داشته باشد و کاملا حق آن را ادا کند

_خداى را بشناسد و چنان امیدوار باشد و بر عبادت پایدارى کند که گویى بهشت پاداش اوست و چنان بیم ناک و بى تاب باشد که گویى در آتش خشم خدا مى سوزد

_تنها متوجه او گردیده و عطاى او را بخواهد،

پس چنین نمازى از فحشاء باز مى دارد.فلاح السائل/ص23